Door Mirjam Goossens
Heemstede – Het is een herkenbare situatie voor de heren. Je pakt een paar sokken uit de la, maar hoe goed je ook zoekt, er zijn er geen twee die bij elkaar passen. Of er zit een gat in de hiel. Heemsteedse scholier Felix van de Velde kent deze ergernis en besloot zich in de sokkenhandel te verdiepen. Sinds kort is hij een service gestart die een oplossing biedt voor het probleem van de grote sokkenverdwijning. Iedere maand stuurt hij zijn klanten een paar sokken naar keuze in de kleur zwart, blauw of antraciet. Het aantal paren kan de klant zelf aanpassen, net als de frequentie. Alles via het gemak van thuis achter de computer op de website die nu nog enkel op de Nederlandse markt is gericht, maar vanaf februari hopelijk kan worden uitgebreid met een Engelstalige en een Franstalige versie.
Duurzaam product
Voorwaarde voor de jonge ondernemer was echter wel dat de sokken duurzaam zijn en van superieure kwaliteit. De scholier van de Rudolf Steinerschool vond een Nederlandse fabrikant van sokken van 100% biologisch katoen. Felix: “Belangrijk voor mij is dat er geen kinderarbeid aan te pas komt, daar blijf ik ver van weg. Voor elke bestelling die binnenkomt doneren wij zelfs 10 cent aan een stichting tegen kinderarbeid.”
Van de prijs hoeft niemand te schrikken, want die is scherp voor de geleverde kwaliteit. “Concurrenten bieden de sokken aan voor 8 euro per paar, maar ik reken slechts 4,99 euro per paar. Natuurlijk ook om het aantrekkelijk te maken voor nieuwe klanten. Want nu verdien ik er eigenlijk nog niks mee. De sokken worden bovendien gratis afgeleverd per brievenpost in een verpakking die eveneens van duurzaam materiaal is gemaakt.”
De ondernemende havist zorgde zelf voor het startgeld door keihard te werken na school met diverse bijbaantjes. “Om wat budget op te bouwen werkte ik bij de bakker en bij Albert Heijn en daarnaast rij ik rond voor Thuisbezorgd. Al mijn verdiensten heb ik vervolgens geïnvesteerd in mijn sokkenonderneming.”
Reclame en marketing
Een nieuwe business moet het natuurlijk ook van een goede marketing hebben en Felix maakt voor zijn naamsbekendheid gebruik van de modernste creatieve middelen. “Ik post filmpjes op Instagram en Tik Tok. Daarnaast heb ik door Amsterdam rondgelopen in een T-shirt met een grote QR-code op mijn rug. Als je die code scant kom je vanzelf op mijn website terecht. En hoewel er toen in Amsterdam voornamelijk buitenlandse toeristen waren heb ik hiermee toch 2 nieuwe klanten binnen gehaald.”
De 16-jarige scholier die in zijn vrije tijd graag voetbalwedstrijden fluit op het RCH-veld is een geboren optimist en gelooft heilig in zijn concept: “Nu zit ik nog zwaar in het rood, maar er komt vast een tijd dat het me geld gaat opleveren en levert het de mensen mooie duurzame sokken op die wel 4 jaar meegaan.”
Interesse voor de doortastende jonge sokkenspecialist uit Heemstede? Alle details van het abonnement is te vinden op: http://www.simply-socks.nl.
Foto: Felix van de Velde, een jonge vastbesloten ondernemer. Foto: Mirjam Goossens.