Tekst en foto’s: Harry Opheikens
Cruquius – Het is half zeven op 10 december als over de Ringvaart langzaam twee sleepboten met een ponton aan komen varen. Het is al een drukte van belang aan werklui, sommigen waren al kwart voor vijf op de bouwplaats. Het fietsponton bruggetje was weg gehaald en er voer een klein pontje heen en weer voor de fietsers en scooters. Op het vroege tijdstip is het nog redelijk rustig, maar naarmate het richting acht uur gaat ontstaan er flinke files van fietsers en scooters.
Passen en meten
De ponton met de brugklep, dat zijn originele plek weer terug krijgt, wordt langzaam tussen de bruggenhoofden gevaren. Eén va de sleepboten is al weg. Aan beide kanten van de brug staan gigantische kranen met op de achterkant flinke ballast om de kranen staande te houden. Het is een flinke logistieke planning.
Maandag 8 december is men al gaan varen vanuit Krimpen aan de IJssel met de brugklep van de zuidelijke brug, dat geheel gerenoveerd zou worden. Alles bij elkaar was het een vaartocht van 12 uur. In het begin nog over brede kanalen langs o.a. Gouda, maar de Ringvaart is toch een stuk smaller. Om 6.48 uur ligt de ponton op de juiste plek en beginnen de mannen de brugklep hijsklaar te maken.
Secuur werkje
Controleren en nog eens controleren of er niets vergeten wordt. Juiste kabels verwijderen, het hijsdeel van de kraan op de juiste/manier plek verbinden. Iemand op een hoogwerker controleert het nog eens allemaal. Het is op dat moment 7.30 uur. Inmiddels groeit de fiets/scooterfile gestaag. De één vraagt zich af, waarom het juist nu moet (vermoedelijk iemand die haast had), een ander probeert op slinkse wijze voor te dringen, maar dat levert luide protesten op. Weer anderen vinden het alleen maar imposant.
Filevorming wordt opgelost
Tegen acht uur begint langzaam het ochtendgloren. De brugklep hangt aan de kranen en de boten varen weg. Het pontonbruggetje wordt snel terug geplaatst tot grote opluchting van veel wachtenden. In ieder geval kan de smoes gebruikt worden dat de brug open stond bij het te laat komen. Het pontonbruggetje blijft liggen tot begin maart 2026.
De brugklep zakt inmiddels langzaam naar zijn plek en tegen half negen schuift de klep op zijn plek. Het is het begin van de laatste fase van het ingrijpende project ‘Cruquiusbruggen’. Het project startte in 2023 waarbij eerst de noordelijke brug compleet vernieuwd werd. De zuidelijke brug is geheel gerenoveerd. In het voorjaar van 2026 zou het project afgerond moeten zijn.
Foto boven: Brugdeel in aantocht om 6.30 uur.
Foto 2: Het ochtendgloren

Foto 3: Bijna op zijn plek.


