‘Verrast door details in nieuwe McCartney biografie’

Net als in juni 1964 toen in het Westfriese Blokker de Beatles een voorstelling gaven op aardappelkistjes, kreeg ‘Beleef Heemstede’ een voorstelling van de Beatleskenners Jaap Stork en Flip Hammann. Bij pianist Stork zit de verering van Paul McCartney heel diep. Zoals hij de ontmoeting omschrijft die hij had met een dubbeldekker waarop met grote letters Wings stond. Dat moet de band van McCartney zijn! En ja hoor, bovenin zat ‘Zijne Heiligheid’, omringd door zijn hele familie en dierenschare als goudvissen en cavia’s die altijd meereisden. Wat doe je dan? Hoed afnemen? Camera? Vergeten, damned! De bezoekers bij Boekhandel Blokker, zaterdag 25 juni speciaal gekomen voor de lezing van Flip Hammann, zijn de ‘rimpelrockers’ die zich na juni 1964 ineens man voelden en de schoolmeisjes die er leerden gillen. De rector had er moeite mee.

Shout

Enkele weken geleden verscheen een bijna 800 pagina’s dikke biografie over de poplegende Paul McCartney. Flip Hammann las het boek en vertelde erover dat ook hij, die de geschiedenis van de Beatles goed kent, door allerlei details verrast werd. McCartney’s leven kun je grof gezegd indelen in een periode van 15 jaar jeugd, vijftien jaar Beatles, waarvan 7 ½ jaar wereldroem en een carrière van 45 jaar daarna. Desondanks gaat het boek voor ruim de helft over die eerste 30 jaar. Hammann besprak de geschiedenis van de Beatles in grote lijnen en illustreerde die met veel plaatjes en muziek. De periode na het uiteenvallen van de Beatles was een heftige. McCartney moest zijn draai weer vinden en deed dat met vele artiesten. Ook met Michael Jackson, die hem vroeg hoe je rijk kon worden. Dan moet je de rechten van songs opkopen, adviseerde Paul. Nog geen twee jaar later kocht Jackson, schatrijk geworden met zijn album Thriller, de rechten op de songs van… de Beatles, tot grote woede van Paul uiteraard. Naast heel veel songs heeft McCartney ook een aantal klassieke koorwerken geschreven. Sowieso is de invloed van klassieke muziek op zijn composities altijd groot geweest. Dat begon al met zijn liedje Yesterday (1965), waar hij een arrangement voor strijkinstrumenten aan toevoegde. De muziek van McCartney en de Beatles is geschreven voor… de eeuwigheid?

Ton van den Brink