INGEZONDEN BRIEF
Bloemendaal – Ik ben rollatorgebruiker. Zondag 23 november wilde ik met de trein van Bloemendaal naar Amsterdam. Concertbezoek. Opvang op Amsterdam CS geregeld om mij naar de Stopera te begeleiden. Sprinters met horizontale instap zijn mijn favoriete reismiddel.
Om risico te voorkomen een trein eerder gekozen. Ter plekke bleek de lift kapot. Fysiek is het voor mij onmogelijk om de hoge trap met rollator te beklimmen. Na vergeefse en gevaarlijke pogingen wilde een mede reiziger mij helpen. Ik miste daardoor wel de trein, maar was op het perron.
Ik meldde de defecte lift via een info-knop op het perron. De medewerkster toonde begrip en spijt en ging proberen iemand te sturen. Zou in het wekend een probleem kunnen worden. Ik meldde haar dat het probleem zich op de terugweg (rond 19 uur) weer zou kunnen voordoen.
Door mijn ‘half uur eerder trein’ kwam ik nog op tijd op CS om met mijn begeleiding de Stopera te halen.
Op de terugweg deelde ik mijn probleem met de conductrice. Weer meeleven, maar ze kon er niks aan veranderen. Ze vroeg bij haar verdere tocht door de trein of er iemand anders in Bloemendaal uit moest om een invalide man te helpen als de lift nog steeds niet zou werken. Die iemand was er gelukkig, en nodig. De lift was nog steeds stuk. Hij nam mijn rollator mee naar beneden. Ik liep voorzichtig achterstevoren de trap af. Dank aan de onbekende Bloemendaler.
Maandagochtend daarna heb ik de klantenservice van de NS gebeld en (voor de tweede keer dus) dit euvel geduid.
Zes dagen later ben ik gaan kijken hoe het ermee stond. De lift was nog steeds stuk. Nu wel met een excuusbriefje met ‘hoop op begrip’ en een nummer dat gebeld kon worden. Hoezo bellen? Mijn telefoontje van een week geleden had na zeven dagen geen effect gehad. Invaliden kunnen al een week geen gebruik maken van dit station. Verrassingen voor de aankomenden die van niks weten. Hoe kom ik van het station af?
Ik heb toen een waarschuwing op de kaartenautomaat geplakt en daar een foto van gemaakt.
Maarten Tamsma (77 jaar), m.e.tamsma@planet.nl

