Door Eric van Westerloo
Heemstede – Het onderwerp kwam niet voor het eerst ter sprake in de gemeentelijke commissies. Het aantal elektrische voertuigen neemt toe een en daarmee de behoefte aan een laadinfrastructuur. Er zijn al een honderdtal aansluitingen waarvan het merendeel in particulier bezit is. De gemeente wil de openbare oplaadpunten uitbreiden en zoekt naar locaties waar palen voor algemeen gebruik kunnen worden geplaatst.
Hinderlijk over de stoep
Bij veel woningen zijn aansluitingen gerealiseerd al liggen de kabels vaak hinderlijk over de stoep. De vraag is wat te doen als iemand struikelt over een kabel en in het ziekenhuis belandt. Wie draait op voor de kosten? Volgens de bond van verzekeraars ligt dat gecompliceerd. Heeft de gevallen passant zelf wel voldoende uitgekeken, lagen de kabels netjes, is het een gemeentelijke kabel of van een privépersoon?
Terugleveren aan het net
De gemeente wil het aantal locaties waar laadpalen kunnen worden aangelegd eerst in kaart brengen. Dan zal er met de omgeving (participatie) worden overlegd. Iedere paal heeft twee aansluitingen zodat er twee auto’s samen met één paal afkunnen. Er moet uiteraard voldoende ruimte zijn daar te parkeren. Oscar Boeder (CDA) merkte op dat autoaccu’s ook stroom kunnen terugleveren aan het net, zoals bij zonnepanelen het geval is. Hoe dat is in te passen zal afhangen van de netbeheerder en de leverancier van de palen. Hoelang blijft een auto verbonden aan een laadpaal is ook een onderwerp dat om een oplossing vraagt. Het langdurig bezetten van een oplaadpunt zal al snel als asociaal worden gezien. Kortstondig laden maakt terugleveren lastig.
Over drie jaar verwacht de gemeente 88 extra laadpalen nodig te hebben. Men rekent rond die tijd dat 10% van de voertuigen elektrisch is. In 2030 zou het aantal extra laadpunten oplopen tot ruim 600. Tot nu toe is er alleen een studie gemaakt en zijn er nog geen locaties in beeld. Er wordt ook gekeken of via lantaarnpalen er een mogelijkheid is om accu’s op te laden. De techniek schrijdt voort zo zijn er snelladers van 175 watt die een accu binnen 30 minuten kan laden tot 80%. Er zullen ongetwijfeld nieuwe technieken volgen. Er liggen nog voldoende beren op de laadpalen weg voordat alles is gerealiseerd.
Foto: Laadpaal. Foto: Eric van Westerloo