stad

Hoe kun je jouw bedrijf onderscheiden van concurrentie?

PARTNERBIJDRAGE

Ongeacht in welke branche je actief bent met je bedrijf, heb je altijd met concurrentie te maken. Zelfs als je denkt een gat in de markt te hebben gevonden, moet je al snel rekening met concurrentie houden.

Is het hebben van concurrentie vervelend? Dat hoeft niet zo te zijn. Je strijdt samen met je concurrentie om één en dezelfde klant, maar juist dat biedt mogelijkheden. Dit biedt jou de mogelijkheid om je bedrijf te onderscheiden van de concurrenten. En daarmee zorg je ervoor dat de klant alsnog voor jou kiest.

Maar hoe kun je jouw bedrijf nou onderscheiden van de concurrentie? Daar heb je meerdere mogelijkheden voor. Neem onderstaande tips door en pas deze mogelijkheden toe in de praktijk.

Voer op een ludieke en originele manier marketing

Als bedrijf zijnde hoef je tegenwoordig niet meer héél serieus te zijn. Kijk maar eens naar Coolblue. Zij voeren op een ludieke manier marketing en dat heeft hen absoluut geen windeieren gelegd. Het is daarom aan jou ook aan te raden om op een ludieke en originele manier marketing te voeren!

Hoe je dit doet? Dit doe je sowieso door je pijlen op offline- én online marketing te richten. Met een beker met een naam kun je prima marketing voeren, terwijl je dit ook met een social media marketingcampagne kunt doen. Als je deze twee facetten met elkaar combineert, heb je al helemaal een sterke marketingmix staan.

Zorg voor een onderscheidend aanbod

Onderaan de streep komt ook veel aan op jouw aanbod. De producten of diensten die je aanbiedt, moeten onderscheidend zijn. Dit moet voor de producten zelf gelden, maar ook voor de manier waarop je deze producten aanbiedt.

Het onderscheidende vermogen is iets dat elk bedrijf moet hebben. Heb je met je bedrijf geen onderscheidend vermogen? Dan ben je eigenlijk één van de vele bedrijven. Daarmee ga je het niet winnen van je concurrentie.

Spreek de juiste doelgroep op de juiste manier aan

Voordat je met marketing aan de slag kunt gaan, moet je goed naar de doelgroep kijken. Wie vallen nou precies binnen jouw doelgroep? En hoe kun je hen op de juiste manier aanspreken?

Daarbij is het ook zaak om naar de loyaliteit te kijken. Heb je op dit moment al een paar goede klanten? Dan wil je uiteraard dat zij klant blijven. Dit doe je door je waardering te laten blijven. Laat een waterfles bedrukken en geef deze op een memorabel moment aan de klant. Alleen dat kan al voldoende zijn om je bedrijf te onderscheiden van de concurrentie.

Met andere woorden: je hebt voldoende mogelijkheden om je bedrijf te onderscheiden van je concurrentie. Veel succes!