‘In december liever naar de winkelstraat dan achter de computer winkelen’

Shoppen in december doen we nog altijd het liefst door zelf naar de winkel te gaan, om de producten ‘live’ te zien en om het plezier niet te missen; dat blijkt uit een Europees onderzoek van financiële dienstverlener Deloitte. Europeanen kopen gemiddeld zestien procent via internet. Een overgrote meerderheid gaat liever op pad en zoekt zijn weg door de feestelijk verlichte winkelstraten om Sinterklaas- en kerstinkopen te doen.

De hang naar traditionele gezelligheid tijdens de decembermaand is goed nieuws voor ondernemers. Naar verwachting geeft de consument tijdens de feestdagen van dit jaar drie procent meer uit dan vorig jaar. Uit het onderzoek blijkt verder dat de Nederlander gemiddeld vierhonderd euro uitgeeft aan cadeaus, kerstmarkten en horeca tijdens de kerstdagen. Een ander aspect dat meespeelt is dat voor het laten bezorgen van online gekochte artikelen kosten in rekening worden gebracht en dat er geen garantie is dat de bestelde artikelen op tijd worden geleverd.

Gezelligheid in de winkelstraat gaat boven online shoppen.