Beroemde beeldhouwer maakte diverse werken voor de Bavo kathedraal

Op vrijdag 6 april vindt in het KathedraalMuseum van de Nieuwe Bavo in Haarlem de officiële opening plaats van de tentoonstelling ‘Geloof in Beeld – Mari Andriessen (1897-1979) – beeldhouwer te Haarlem’.

In de reeks van tentoonstellingen over kunstenaars die werk(en) hebben gemaakt ter verfraaiing van de kathedraal, is dit jaar een tentoonstelling te zien over het leven en werk van de beroemde Haarlemse beeldhouwer Mari Andriessen. Andriessen heeft voor de kathedraal diverse beeldhouwwerken gemaakt, waaronder een beeld van de H. Antonius van Padua in de Antoniuskapel en een altaar en retabel in de Kerstkapel.
In de tentoonstelling wordt met name aandacht besteed aan zijn religieuze oeuvre. De familie Andriessen, het Frans Halsmuseum te Haarlem en het Museum Beelden aan Zee te Scheveningen hebben daarvoor diverse objecten beschikbaar gesteld.

Bij het grote publiek werd Andriessen vooral bekend als meest gevraagd kunstenaar voor oorlogs- en verzetsmonumenten. Bekend zijn o.a. Man voor het vuurpeloton in Haarlem (brons, 1949), Het Vrouwtje van Putten in de gelijknamige plaats (kalksteen, 1949), De Dokwerker in Amsterdam (brons, 1952), het uit zes figurale groepen bestaande monument in het Volkspark te Enschede (brons, 1953), het uit drie figuren bestaande monument op het Stadhuisplein in Rotterdam (brons, 1957), het Monument burgerslachtoffers in Nijmegen (kalksteen, 1959), het Marinemonument in Scheveningen (tufsteen, 1966) en Anne Frank bij de Westerkerk te Amsterdam (brons, 1975).

Tijdens de opening zal een boekje gepresenteerd worden waarin het leven en werk van Mari Andriessen wordt belicht. Hierin is ondermeer een route opgenomen die voert langs beelden van Andriessen die in Haarlem en omgeving staan.

Vanaf zaterdag 7 april tot en met woensdag 31 oktober is de tentoonstelling voor het publiek geopend van dinsdag t/m vrijdag van 10.00 tot 17.00 en zaterdag van 11.00 tot 14.30 uur.