Heemstede/Regio – De nieuwe Stichting Special Media wil een doorbraak forceren in hoe mensen met een verstandelijke beperking meedraaien in het medialandschap.
Niet alleen als gezicht voor de camera, maar ook als regisseur, presentator, editor of creatieve kracht achter de schermen. Stichting Special Media doorbreekt het patroon van praten óver mensen met een beperking.
Deze stichting geeft hen de kans zélf verhalen te maken, talent verder te ontwikkelen en een gelijkwaardige rol te spelen in de mediasector.
Inclusie kan niet langer wachten
Nederland digitaliseert in hoog tempo, maar ruim 2 miljoen mensen met een verstandelijke beperking of beperkte digitale vaardigheden dreigen buitengesloten te raken. Terwijl de samenleving inzet op inclusie, blijft deze groep in de mediasector vrijwel onzichtbaar.
“Inclusie is geen gunst, maar een recht. Tegelijkertijd weten we dat er geen kant-en-klare oplossingen zijn. Samen met makers, mediabedrijven en publiek willen we ontdekken wat werkt om de sector echt open te breken en inclusieve samenwerking en content te realiseren,” zegt Sonja Heijkamp, initiatiefnemer en directeur van Stichting Special Media.
Volledige participatie
Stichting Special Media kiest voor volwaardige participatie: meedoen, meebeslissen en meebouwen aan de verhalen die ertoe doen.Een van de belangrijkste activiteiten is de organisatie van de Special Media Awards: hét landelijke podium voor makers met een verstandelijke beperking die actief zijn op sociale media. Arthur Frohn: “Het winnen van de Special Media Award als ‘Beste nieuwkomer’ met mijn begrijpelijke @ArthurKookt kookvideo’s heeft veel voor mij gedaan! Dat ik door een echt goede vakjury gekozen was tot winnaar, was voor mij een teken dat ik echt gezien werd! Wat ik maak doet ertoe. Ik hoop dat mijn kookvideo’s door nog veel meer mensen gezien worden.”
Samenwerking met media en samenleving
Stichting Special Media wil een brug slaan tussen makers met een beperking, het publiek en de professionele mediasector. De stichting nodigt omroepen, zorgorganisaties, mediaplatforms, radiostations, onderwijs, gemeenten, redacties en beleidsmakers uit om samen te werken. Het doel: een mediasector waarin álle stemmen meetellen, en waarin inclusie niet alleen wordt besproken, maar ook wordt gedaan.
Foto: Mediamaker van de Hartekamp aan het werk. Fotograaf: Remco van der Kruis.
