Delft /Heemstede/Overveen – Op dinsdagavond 27 februari presenteerde het achtste Delft Hyperloop team van TU Delft – waarvan Heemstedenaar Joep Stuyfzand en de Overveense Noor Rinkes deel van uitmaken – zijn nieuwste ontwerp Helios III op de Design Reveal in de Nieuwe Kerk in Delft. Heemstede en Overveen mogen met recht trots zijn op deze twee studenten, die met innovatieve technologie een duurzame toekomst in kaart brengen!
Delft Hyperloop, een studententeam bestaande uit 39 diverse en gemotiveerde studenten dat een jaar lang werkt aan ontwerpen, bouwen en demonstreren van een hyperloop prototype, maakt grote stappen in de richting van een schaalbaar hyperloop systeem. In een halfuur van Amsterdam naar Parijs? Reizen met een snelheid van tot wel 1000 kilometer per uur? En ook nog zonder directe uitstoot van schadelijke stoffen? Met de hyperloop wordt deze droom werkelijkheid.
Revolutionair en duurzaam
De hyperloop is een revolutionair transportmiddel dat de snelheid van een vliegtuig combineert met het comfort van een trein. Een hyperloop is tevens vele malen energie-efficiënter en heeft geen uitstoot van fossiele brandstoffen. Door dat de pod door een vacuümbuis zweeft is er geen lucht en rolweerstand en kan de pod tot wel 1000 km/h reizen. Door het gebruik van magnetische voortstuwing die volledig elektrisch werken (waaraan onder meer Joep Stuyfzand werkt), wordt er ook
geen gebruik gemaakt van fossiele brandstoffen. Dit klinkt ideaal, maar voordat het mogelijk is om een ritje te maken met de hyperloop moet er nog veel gebeuren. Daarom voert het team elk jaar grote innovaties door in hun nieuwste prototype.
European Hyperloop Week in Zürich
Met dit ontwerp zal het achtste Delft Hyperloop Team meedoen aan de European Hyperloop Week in Zürich, Zwitserland, waar ze net als vorige jaren de Complete Pod Design Award en beide Full-Scale Awards hopen te winnen. Vanaf half april zullen er tests plaatsvinden op een 40 meter lange baan naast de TU Delft D:Dreamhall. De testbaan splitst halverwege in tweeën waardoor de Hyperloop-pod rechtdoor kan gaan of de bocht kan nemen zonder de baan aan te raken.
Baanwissel met een hyperloop is geen kinderspel
Dit jaar is het team van plan als eerste hyperloop-team ter wereld een systeem te bouwen dat een volledige baanwissel kan realiseren. Ook wil het team voor het eerst een eigen motor drive maken en een water koelingssysteem. Met deze drie innovaties ontwerpt Delft Hyperloop een pod (het hyperloopvoertuig) die veel beter te produceren is op grote schaal, en dus een significante stap is voor de implementatie van een hyperloop netwerk.
De voorgaande teams van Delft Hyperloop hebben het fundament gelegd waardoor het achtste team een baanwissel kan realiseren. Dit deden zij door een prototype te ontwikkelen dat volledig kon zweven, met de baan direct boven het voertuig. Een baanwissel klinkt eenvoudig, maar is zeer gecompliceerd voor een hyperloopsysteem. Om een effectieve baanwissel te doen, moeten veel verschillende factoren worden overwogen zoals de balans van krachten die op het voertuig inwerken. Het is belangrijk om goed uit te denken hoe krachtig de magneten aan de linker- of rechterkant van het voertuig moeten werken om het op de juiste manier te sturen, maar ook met de centrifugale kracht, die afhangt van hoe snel het voertuig door de bocht gaat. Met anderewoorden, een zeer gecompliceerd systeem voor het studententeam dat dit binnen een jaar wil realiseren en demonstreren. De studenten geloven dat een baanwissel essentieel is voor een functionerend hyperloopsysteem.
“Bij een splitsing rechtsaf? Dan ga je naar Parijs. Toch liever Milaan? Dan gaat het voertuig (de pod) linksaf.
De nieuwste innovatie is daarmee een mijlpaal voor zowel het team als een hyperloop-netwerk.
Foto boven: Het achtste Delft Hyperloop Team in de Nieuwe Kerk Delft. Fotograaf: Bart Jonker.