Menu

Skip to content

De Heemsteder | BloemendalerLogo

Het laatste nieuws uit Heemstede, Haarlem-Zuid, Bloemendaal en Bennebroek.

Menu

Skip to content
  • Home
  • Nieuws
    • Heemstede e.o.
    • Bloemendaal e.o.
    • Regio
  • ePaper
    • Heemsteder
    • Bloemendaler
    • Gemeente Heemstede
    • Gemeente Bloemendaal
    • Lijf & gezondheid
      • Lijf & gezondheid Magazine
    • Wonen.nl
    • ARCHIEVEN
  • Kabalen
    • Deze week
    • Opgeven
  • Familieberichten
  • Vacatures
  • Adverteren
    • Adverteren
    • Verkoopteam
  • Redactie
    • Uw tekst aanleveren
    • Redactieteam
  • Over ons
    • Contact
    • Bezorging
    • Ophaalpunten
    • Andere uitgaven
    • Vacatures
    • Voorwaarden
    • Privacy

Delft Hyperloop Team onthult het sensationele ontwerp Helios III

Door Redactie De Heemsteder | 28 februari 2024 | Geplaatst in Heemstede e.o.

Delft /Heemstede/Overveen – Op dinsdagavond 27 februari presenteerde het achtste Delft Hyperloop team van TU Delft – waarvan Heemstedenaar Joep Stuyfzand en de Overveense Noor Rinkes deel van uitmaken – zijn nieuwste ontwerp Helios III op de Design Reveal in de Nieuwe Kerk in Delft. Heemstede en Overveen mogen met recht trots zijn op deze twee studenten, die met innovatieve technologie een duurzame toekomst in kaart brengen!

Delft Hyperloop, een studententeam bestaande uit 39 diverse en gemotiveerde studenten dat een jaar lang werkt aan ontwerpen, bouwen en demonstreren van een hyperloop prototype, maakt grote stappen in de richting van een schaalbaar hyperloop systeem. In een halfuur van Amsterdam naar Parijs? Reizen met een snelheid van tot wel 1000 kilometer per uur? En ook nog zonder directe uitstoot van schadelijke stoffen? Met de hyperloop wordt deze droom werkelijkheid.

Revolutionair en duurzaam
De hyperloop is een revolutionair transportmiddel dat de snelheid van een vliegtuig combineert met het comfort van een trein. Een hyperloop is tevens vele malen energie-efficiënter en heeft geen uitstoot van fossiele brandstoffen. Door dat de pod door een vacuümbuis zweeft is er geen lucht en rolweerstand en kan de pod tot wel 1000 km/h reizen. Door het gebruik van magnetische voortstuwing die volledig elektrisch werken (waaraan onder meer Joep Stuyfzand werkt), wordt er ook
geen gebruik gemaakt van fossiele brandstoffen. Dit klinkt ideaal, maar voordat het mogelijk is om een ritje te maken met de hyperloop moet er nog veel gebeuren. Daarom voert het team elk jaar grote innovaties door in hun nieuwste prototype.

European Hyperloop Week in Zürich
Met dit ontwerp zal het achtste Delft Hyperloop Team meedoen aan de European Hyperloop Week in Zürich, Zwitserland, waar ze net als vorige jaren de Complete Pod Design Award en beide Full-Scale Awards hopen te winnen. Vanaf half april zullen er tests plaatsvinden op een 40 meter lange baan naast de TU Delft D:Dreamhall. De testbaan splitst halverwege in tweeën waardoor de Hyperloop-pod rechtdoor kan gaan of de bocht kan nemen zonder de baan aan te raken.

Baanwissel met een hyperloop is geen kinderspel
Dit jaar is het team van plan als eerste hyperloop-team ter wereld een systeem te bouwen dat een volledige baanwissel kan realiseren. Ook wil het team voor het eerst een eigen motor drive maken en een water koelingssysteem. Met deze drie innovaties ontwerpt Delft Hyperloop een pod (het hyperloopvoertuig) die veel beter te produceren is op grote schaal, en dus een significante stap is voor de implementatie van een hyperloop netwerk.

De voorgaande teams van Delft Hyperloop hebben het fundament gelegd waardoor het achtste team een baanwissel kan realiseren. Dit deden zij door een prototype te ontwikkelen dat volledig kon zweven, met de baan direct boven het voertuig. Een baanwissel klinkt eenvoudig, maar is zeer gecompliceerd voor een hyperloopsysteem. Om een effectieve baanwissel te doen, moeten veel verschillende factoren worden overwogen zoals de balans van krachten die op het voertuig inwerken. Het is belangrijk om goed uit te denken hoe krachtig de magneten aan de linker- of rechterkant van het voertuig moeten werken om het op de juiste manier te sturen, maar ook met de centrifugale kracht, die afhangt van hoe snel het voertuig door de bocht gaat. Met anderewoorden, een zeer gecompliceerd systeem voor het studententeam dat dit binnen een jaar wil realiseren en demonstreren. De studenten geloven dat een baanwissel essentieel is voor een functionerend hyperloopsysteem.
“Bij een splitsing rechtsaf? Dan ga je naar Parijs. Toch liever Milaan? Dan gaat het voertuig (de pod) linksaf.

De ontwikkelde en onthulde pod Helios III. Foto aangeleverd door Delft Hyperloop Team.

De nieuwste innovatie is daarmee een mijlpaal voor zowel het team als een hyperloop-netwerk.

Foto boven: Het achtste Delft Hyperloop Team in de Nieuwe Kerk Delft. Fotograaf: Bart Jonker.

Andere berichten

Heemstedenaar Joep Stuyfzand en Overveense Noor Rinkes werken in TU Delft aan innovatieve hyperloop→

Joep Stuyfzand uit Heemstede mede-ontwikkelaar van de hyperloop→

Heemstedenaar Jaron Smit ontwikkelt mede het achtste ingenieuze exoskeleton op TU Delft→

XXL Feest voor jongste leden Reddingsbrigade→


Recent nieuws

  • Tuinvereniging Bennebroek heet je welkom met een ijsje
  • XXL Feest voor jongste leden Reddingsbrigade
  • ‘Baksels klaar? Feesten maar!’
  • St. Knuffeldier schenkt unieke hondenpoppen
  • Alberdingk Thijm speelt ‘De Super Super’ in De Luifel
  • Binnenweg 160 geschikt als asielopvanglocatie? 
  • Beatrixschool wint Gouden Bloembol Award 2025 
  • Rotaryclubs houden Sloepentocht op 25 juni 
  • Ras-HBC’er Henk Kinkhouwers (73) overleden
  • VVD-fractie: ‘Rot geschrokken van achterhouden informatie’
  • Sport -en beweegfestival op terrein Hartekamp
  • Denk mee over ontwerp vernieuwing winkelstraat
  • ‘Duinbehoud’ laat jongeren leren over de duinen
  • Rotary Heemstede doet werken Ger Daniëls in verkoop 
  • Jaarrekening 2024: Gemeente houdt €3,7 miljoen over
  • ‘Vijfde Heemhavenwandeling zeer geslaagd’
  • ‘Bijzondere mijlpaal van 100 jaar onderwijs’
  • Reparatie zomerartikelen en meer in het Repaircafé
  • Veteranendag en mars Stormschool in teken van ‘samen’
  • Veertig jaar op de markt
Job in de Regio

Edities

  • Bloemendaal e.o.
  • Heemstede e.o.
  • Regio
  • Zakelijk-Nieuws-Landelijk

Zoeken

Heemstede e.o.

Live webcam milieustraat HeemstedeLive webcam milieustraat Heemstede

Bloemendaal e.o.

Live beachcam strand BloemendaalLive beachcam strand Bloemendaal

Onze ophaalpunten

Ophaalpunten Heemsteder|Bloemendaler

Onze uitgaven

Nieuwe Meerbode editie Aalsmeer HC nieuws Noord | Zuid
Nieuwe Meerbode editie De Ronde Venen Amstelveens Nieuwsblad
Nieuwe Meerbode editie Uithoorn Jutter | Hofgeest
Castricummer Heemsteder
Weekblad voor Ouder-Amstel Bloemendaler
Lijf & gezondheid Job in de Regio
WONEN.nl  
VerspreidNet

Heemsteder | Bloemendaler
Zeeweg 191
1971 HB IJmuiden
023-8200170
info@heemsteder.nl
info@bloemendaler.nl

 

Heemstede, Bloemendaal, Bennebroek, Vogelenzang, Overveen en Aerdenhout

 
 

Contact
Andere uitgaven
Bezorgklacht
Ophaalpunten
Vacatures
Voorwaarden
Privacyverklaring

 

© De Heemsteder Uitgevers B.V.

Menu

Beheer cookie toestemming
Deze website maakt gebruik van cookies en soortgelijke functies voor verwerking van informatie over uw eindapparaat en persoonlijke gegevens. Dit omvat integratie van inhoud, externe diensten, elementen van derden, statistische analyse, gepersonaliseerde reclame en sociale media. Toestemming is vrijwillig en kan op elk moment worden ingetrokken via het pictogram linksonder.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Dienst Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}