Recensie Quartetto di Cremona in Oude Kerk

Een geweldige avond in een bomvolle Oude Kerk, prachtige kamermuziek, een wereldvermaard Italiaans strijkensemble met allure en ten slotte een wijnproeverij: al dit moois vond afgelopen vrijdagavond 28 december plaats in Heemstede. Dat Quartetto di Cremona in de Oude Kerk kwam optreden was blijkbaar niet tegen dovemans oren gezegd: mensen bleken van heinde en verre gekomen te zijn om de voorstelling van dit beroemde strijkensemble bij te kunnen wonen.

Het Quartetto di Cremona trapte de avond af met het gevoelige en romantische Langsamer Satz voor strijkconcert, een compositie uit 1905 van de Oostenrijkse componist Anton Webern. Vanaf de eerste noten was duidelijk hoe uitstekend de musici van het kwartet op elkaar zijn ingespeeld: mooie vloeiende passages van de vier Stradivariusinstrumenten die weerklinken in fijn muzikaal verweven raffinement. Dan Mozart, met zijn compositie strijkkwartet No. 20 in D, K. 499 ‘Hoffmeister’. En een ‘Hofmeester’ was Mozart zeker, daarbij werd je bij de uitvoering van deze compositie door het Quartetto weer goed aan herinnerd. De variaties van Allegretto, Menuetto Allegretto, Adagio en Allegro waren een verrukkelijke verrijking voor het oor.

Na de pauze een ander muzikaal zwaargewicht: Ludwig van Beethoven met het strijkkwartet nr. 15 in A, Op. 132. Een pittig maar machtig muziekstuk. Een lange staande ovatie van het publiek als resultaat en beloning, waarop het Quartetto nog even een staaltje van hun kunnen liet horen in een kleine toegift.

Na de voorstelling van het tevreden publiek werd er menig glaasje geheven tijdens de heerlijke wijnproeverij van Italiaanse wijnen, verzorgd door de Heemsteedse wijnimporteur Paul Brantjes. Ook de leden van het Quartetto di Cremona nipten een glaasje mee en waren tevens onder de indruk van de wijnen, maar vooral van de monumentale Oude Kerk met haar akoestiek. Een topavond die geen mooiere afsluiting voor Podia Heemstede van het jaar 2018 had kunnen zijn. Bravissimo!

Bart Jonker

Bij de foto: Het ensemble proeft een wijntje mee.