Recensie dubbelconcert St Michaël en KNA

Zaterdag 13 oktober werd een dubbelconcert gepresenteerd in de Pinksterkerk Heemstede. Uitvoerenden waren Harmonie St. Michaël en de Triple B Big band KNA. Een van de aanwezigen schreef er een recensie over.

“Het heeft meer dan honderd jaar geduurd voordat de muziekverenigingen uit Bennebroek en Heemstede samen een concertuitvoering verzorgden.

De samenwerking tussen de twee verenigingen beperkte zich tot op heden tot het uitruilen van musici bij gelegenheidsoptredens als Sintintochten en dergelijke, maar met het dubbelconcert afgelopen zaterdagavond kwam werkelijk het beste uit de twee orkesten naar boven.

St. Michaël bracht voor de pauze voornamelijk muziek van hedendaagse Amerikaanse componisten en deed dat op een manier waarbij het orkest boven zichzelf uitsteeg. De inleidende uitleg voorafgaand aan bijvoorbeeld Jacob de Haans compositie  ‘Pacific Dreams’ maakte dat het publiek de vier delen van dit muzikale schilderij gewoon meebeleefde.  Respect voor de soliste op alt-sax die met het gevoelige ‘Air Nostalgique’ de zaal echt raakte. De harmonie onder leiding van John Brouwer wist uitstekend raad met de diversiteit van de muziek, want ook het afsluitende ‘Tribute to Amy Winehouse’ leek het orkest geen enkele moeite te kosten.

Het tweede deel van de avond was ook voornamelijk Amerikaans getint, niet gek natuurlijk als je het hebt over big band muziek. De lat was hoog gelegd voor KNA onder leiding van Lorenzo Mignacca, maar de uitdaging werd gretig aangegaan en met het openingsnummer ‘The Chicken’ werd meteen duidelijk dat soleren voor Triple B orkestleden echt ‘hun ding’ is.

Opvallend bij de swingende big band uit Bennebroek waren zeker de vibrafoonpartijen die met verve en vlekkeloos gespeeld werden. Naast een overtuigende solo-trombonist heeft KNA ook een prima en expressieve vocalist, die  ook een nummer als ‘New York, New York’ vol overtuiging kan brengen. Jammer dat door de geluidstechniek de verhouding orkest en zang niet op elk moment even optimaal was.

De herkenbaarheid van de muziek zorgde ervoor dat het publiek tegen het einde van de twee volle uren muziek de handen swingend op elkaar kreeg.

Een groots optreden van twee orkesten.  Zeker voor herhaling vatbaar en dan graag veel vlotter dan een hele eeuw.