Menu

Skip to content

De Heemsteder | BloemendalerLogo

Het laatste nieuws uit Heemstede, Haarlem-Zuid, Bloemendaal en Bennebroek.

Menu

Skip to content
  • Home
  • Nieuws
    • Heemstede e.o.
    • Bloemendaal e.o.
    • Regio
  • ePaper
    • Heemsteder
    • Bloemendaler
    • Gemeente Heemstede
    • Gemeente Bloemendaal
    • Lijf & gezondheid
      • Lijf & gezondheid Magazine
    • Wonen.nl
    • ARCHIEVEN
  • Kabalen
    • Deze week
    • Opgeven
  • Familieberichten
  • Vacatures
  • Adverteren
    • Adverteren
    • Verkoopteam
  • Redactie
    • Uw tekst aanleveren
    • Redactieteam
  • Over ons
    • Contact
    • Bezorging
    • Ophaalpunten
    • Andere uitgaven
    • Vacatures
    • Voorwaarden
    • Privacy

Nieuw boekje over Blauwe Tram tijdens WO II

Door Redactie De Heemsteder | 3 november 2025 | Geplaatst in Regio

Haarlem – Stichting De Nieuwe Blauwe Tram heeft een nieuw boekje gepubliceerd over de befaamde Blauwe Tram tijdens de Tweede Wereldoorlog. Met als titel ‘De NZH tijdens de duistere periode van de Tweede Wereldoorlog’ beschrijft dit boekje de NZH in de periode 1938–1946.

Reizigersgroei

Kort voor de Tweede Wereldoorlog breekt een nieuwe periode aan voor de NZH. Om een eind te maken aan de grote verliezen van de jaren dertig besluit moederbedrijf NS om de NZH – en alle andere interlokale trambedrijven in ons land – om te zetten in ‘moderne’ busbedrijven. Voor 1939/’40 staat als eerste de opheffing van de lijn Rijnsburg-Noordwijk op de rol. Het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog maakt aan alle busplannen voorlopig een eind. Door het wegvallen van andere vervoersmiddelen krijgt het trambedrijf tijdens de oorlogsjaren te maken met een enorme reizigersgroei. Tegelijk moet voor onderhoud een beroep worden gedaan op een steeds kleinere hoeveelheid materialen. Door de bouw van de Atlantikwall vervallen de trajecten naar Scheveningen en Zandvoort. Verder blijft het bedrijf redelijk intact.

Beschietingen

In 1944 zijn er steeds vaker beschietingen van trams, onder andere bij Lisse (9 doden) en Edam (5 doden). In het boek staat een overzicht van alle grotere ongelukken en beschietingen. De trams blijven rijden tot de spoorwegstaking van september 1944. In de periode tot de bevrijding blaast de Duitse bezetter enkele essentiële bruggen op. Vanaf de zomer van 1945 rijden er weer trams. De oorlogsschade wordt hersteld, waarbij ook de lijn naar Noordwijk terugkeert. Toch zet de NS-directie zijn vooroorlogse plannen door. In 1948/1949 sneuvelen als eerste de stadstram in Haarlem, de lijn naar Purmerend en de Bollenlijn Haarlem – Leiden. Tot 1961 worden vervolgens alle overige tramlijnen vervangen door bussen.

Reconstructie tramrijtuig

Het is voor het eerst dat er zo’n unieke thema-uitgave is samengesteld over het NZH-bedrijf. Het nieuwe boekje bevat meer dan honderd foto’s en diverse afbeeldingen van documenten uit het NZH-archief (ondergebracht bij het Noord-Hollands Archief en het NZH Vervoermuseum) en enkele tientallen afbeeldingen van plaatsbewijzen uit de collectie van Marco Moerland. Het boekje kost 19,95 euro en is verkrijgbaar via diverse boekhandels of via de webwinkel van De Nieuwe Blauwe Tram.

Stichting De Nieuwe Blauwe Tram legt zich toe op de reconstructie van het laatste tramrijtuig dat ooit nieuw is gebouwd voor de NZH, de Tweeling-tram A619/A620. Ter ondersteuning van dit project geeft de stichting een reeks boekjes uit over de historie van het trambedrijf van de NZH, waarvan dit het elfde deel is. Meer informatie op www.denieuweblauwetram.nl.

Cover van het boek (Beeld: Stichting De Nieuwe Blauwe Tram).

Andere berichten

Struikelstenen zijn ook een stuk geschiedenis van Heemstede→

Heemstede eert verzetsheld Marinus Vaumont met bloemstuk→

Naar de bollen met de tram →

Geen berouw bij foute wethouder, burgemeester en politiechef: boek ‘Dossier Dirk ’ ontleedt het verleden van NSB’er Stoutjesdijk →


Recent nieuws

  • Bosbeheer en alzheimer: een mooie combinatie
  • Start renovatie tennisbanen TV Merlenhove
  • Glad Marmer Poppodium op College Hageveld
  • Jozua Douglas en lokale held Monique Giebels bij Boekhandel Blokker
  • 1-jarig jubileum WIJ Eten Samen: “Bon appétit: het wordt weer heerlijk!”
  • Nieuw boekje over Blauwe Tram tijdens WO II
  • Argentijnse passie en Franse chansons in de Oude Kerk
  • D66 trekt voor het eerst de meeste stemmen in Heemstede
  • Kunstlijn Haarlem ook in Bloemendaal
  • Theeconcert met Haarlems Accordeon Orkest in Oude Kerk 
  • De Roze Kunstlijn in teken van liefde in al haar facetten
  • Halloween Glow in the Dark Tennistoernooi voor jeugd TV HBC
  • Gemeente trekt 120 miljoen euro uit voor onderwijshuisvesting
  • Historische wandeling Haarlem: gewoon aansluiten
  • Twee gewonden bij aanrijding auto en fatbike
  • Situatie op de woningmarkt in Heemstede en omgeving
  • Van pannekoeken naar pixels: De evolutie van het kinderfeestje
  • Hoe inwoners van Heemstede plezier beleven
  • Bloemendaal geeft meeste stemmen aan D66
  • Opkomst Bloemendaal: 86,9%
Job in de Regio

Edities

  • Bloemendaal e.o.
  • Heemstede e.o.
  • Regio
  • Zakelijk-Nieuws-Landelijk

Zoeken

Heemstede e.o.

Live webcam milieustraat HeemstedeLive webcam milieustraat Heemstede

Bloemendaal e.o.

Live beachcam strand BloemendaalLive beachcam strand Bloemendaal

Onze ophaalpunten

Ophaalpunten Heemsteder|Bloemendaler

Onze uitgaven

Nieuwe Meerbode editie Aalsmeer HC nieuws Noord | Zuid
Nieuwe Meerbode editie De Ronde Venen Amstelveens Nieuwsblad
Nieuwe Meerbode editie Uithoorn Jutter | Hofgeest
Castricummer Heemsteder
Weekblad voor Ouder-Amstel Bloemendaler
Lijf & gezondheid Job in de Regio
WONEN.nl  
VerspreidNet

Heemsteder | Bloemendaler
Zeeweg 191
1971 HB IJmuiden
023-8200170
info@heemsteder.nl
info@bloemendaler.nl

 

Heemstede, Bloemendaal, Bennebroek, Vogelenzang, Overveen en Aerdenhout

 
 

Contact
Andere uitgaven
Bezorgklacht
Ophaalpunten
Vacatures
Voorwaarden
Privacyverklaring

 

© De Heemsteder Uitgevers B.V.

Menu

Beheer cookie toestemming
Deze website maakt gebruik van cookies en soortgelijke functies voor verwerking van informatie over uw eindapparaat en persoonlijke gegevens. Dit omvat integratie van inhoud, externe diensten, elementen van derden, statistische analyse, gepersonaliseerde reclame en sociale media. Toestemming is vrijwillig en kan op elk moment worden ingetrokken via het pictogram linksonder.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Dienst Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}