Jubilerend Home Made By_Ree: “Mensen blij maken staat voorop” 

Heemstede – Een van de oudste nog actieve winkels in Heemstede viert deze week het 75-jarig jubileum. Home Made By_Ree is inmiddels niet meer weg te denken en voor generaties Heemstedenaren het adres voor verf en interieur. Het was Henk Ree die in 1947 begon met de verkoop van verfwaren en huishoudelijke artikelen op de huidige plek – Binnenweg 89 – aanvankelijk als uitbreiding van het schildersbedrijf van zijn broer Roel en hem aan de Jan van Goyenstraat. Zoon Henk jr. voegde zich in 1958 bij de firma en spoedig werd Ree & Zn een begrip vanwege het uiterst vriendelijke en deskundige advies van de heren. 

Reputatie opgebouwd 

De huidige eigenaar sinds 2004 Jasper de Zwart trad 25 jaar geleden als 17-jarige stagiair in dienst en is nooit meer weggegaan. De Zwart is zich bewust van de ijzersterke reputatie waarvan de heren Ree de grondlegger waren en die hijzelf en zijn team van 17 medewerkers tot de dag van vandaag in ere houden: “Mensen blij maken staat voorop en daarnaast is onze kracht dat we met de tijd zijn meegegroeid.” 

Dat betekende voor de zestiger jaren de opkomst van het ‘Doe het zelf’ concept en later uitbreiding naar kunstschildersmaterialen. Het naastgelegen pand werd in 2016 bij de winkel gevoegd en vormde de start van het Home Made By concept waarvan zij de pilotstore zijn. Interieurdesign werd steeds meer de corebusiness. De Zwart: “Wij hebben momenteel vaste stylistes in ons team die interieuradvies geven en samen met de klant vaak tot nieuwe inzichten komen.” 

Door de jaren heen 

Goede en lastige tijden heeft de winkel uiteraard gekend als je al zolang bestaat. “Tijdens de economische crisis van 2007 zagen we de omzet flink dalen en de mensen gingen vaker naar de bouwmarkt voor een pot verf. Maar ik was er niet rouwig om, want toen merkten onze klanten pas het verschil in kwaliteit. Ze kwamen vervolgens allemaal weer terug”, lacht de ondernemer. 

De coronatijd was ook zo’n kantelpunt, maar met een onverwachte uitkomst, geeft hij toe: “Vlak voor corona had ik het eigenlijk te druk, maar toen moesten de winkels dicht. Zoals iedereen weet, sloeg men echter massaal aan het klussen. De bestellingen liepen telefonisch en via internet en werd het drukker dan ooit.” 

Jasper noemt zich een mensenmens en vond deze wijze van bedrijfsvoering maar niks: “Ik miste het contact met de klant; de omzet vond ik van minder belang.” 

Feestelijk jubileum 

Het contact met de mensen kan feestelijk worden aangehaald op zaterdag 8 oktober met een hapje en drankje in de winkel om het jubileum samen te vieren. Zie elders in de krant de aankondiging met de details. 

Met de realisatie van een aanbouw gaat het bedrijf alweer een nieuwe fase in, goed voor minimaal de komende 25 jaar. 

Mirjam Goossens

Fotomateriaal: aangeleverd. De zaak in veel vroeger tijden.