Door Eric van Westerloo
Heemstede – Het verkeer moet veiliger en overlast moet afnemen. Dat is zo ongeveer de opstelling van de gemeenteraad m.b.t. verkeersafwikkeling. In veel straten geld al een 30 km-regime, dit betreft vooral woonwijken. In een unaniem aangenomen motie (november 2020) werd om meer veilige ruimte gevraagd, vooral voor het langzame verkeer.
Er zijn nu een paar wegen toegevoegd aan de categorie 30 km-wegen, waar die momenteel nog een 50 km-inrichting hebben. De wegen die hiervoor in aanmerking komen zijn de Van Merlenlaan, Camplaan oost en west, Denijslaan, Broeder Josehplaan, Javalaan/Sportparklaan, Johan Wagenaarlaan, de Provinciënlaan, de Lanckhorstlaan en de Cruquiusweg Parallelweg noord.
Er blijven zo nog slechts een paar doorgaande routes over waar men 50 km mag rijden. Dit zijn wegen waarvoor het van belang is dat het verkeer snel doorstroomt. Voor de volgende wegen blijft 50 gelden: César Francklaan, Valkenburgerlaan-zuid, Glipperdreef en Glipperweg, de Heemsteedse Dreef, de Herenweg, de Zandvoortselaan en de Leidsevaartweg.
Het plan en de uitvoering is nog verre van compleet. De hulpdiensten hebben hun voorlopige fiat gegeven, maar kijken pas echt als de plannen meer definitief worden. Het wordt een kostbare ingreep door wegen anders in te delen en bijvoorbeeld fietsers ruim baan te geven. De toename van snorfietsen, kleine bakfietsen, langzame scooters e.d. maakt het noodzakelijk meer en veilige ruimte te scheppen voor deze verkeersdeelnemers.
Tevens vraagt de veiligheid rond scholen de nodige aandacht. Het college wil aanpassingen in zijn algemeenheid pas doen zodra er een grote ingreep op deze wegen nodig is, zoals vervanging van het riool of het wegdek. Daarom wordt het geheel uitgesmeerd over meerdere jaren. Ook de financiële gevolgen moeten nog worden vastgesteld en in de komende begroting(en) worden verwerkt. Er is dus nog niets 100% definitief, er kunnen nog aanpassingen worden gedaan. Er volgt nog een uitgebreid participatietraject waarbij inwoners kunnen meepraten over de plannen. Dit begint met de bewoners rond wegen die 50 km blijven. Daarnaast is er ruimte voor inspraak door de hulpdiensten, het openbaar vervoer en de Fietsersbond.
Beeld aangeleverd.