Door Eric van Westerloo
Heemstede – De gemeente heeft een kaartje doen uitgaan op welke plaatsten in het drop laadpalen voor elektrische auto’s komen. De inwoners kregen de mogelijkheid om met vragen komen. Zij konden langskomen op informatie avonden. Op 26 januari kwam een 14-tal inwoners langs om de betrokken ambtenaar vragen te stellen. Er werd uit zijn antwoorden veel duidelijk. Mochten locaties definitief zijn, dan duurt het nog ongeveer een jaar voordat de palen geplaatste kunnen worden. Een gebrek aan personeel bij de installateur en de enorme vertraging bij het energiebedrijf zijn de oorzaken. Niet helemaal duidelijk werd of in gebieden waar een parkeervergunning nodig is ook iemand zonder vergunning bij de laadpaal mag staan. Een van de inwoners van de wijk Merlenhoven kan zijn auto nooit opladen bij de openbare laadpaal in de wijk, want die is altijd bezet.
Kabels over de stoep
Niet zoals in Haarlem geven de palen aan wanneer de auto vol is en weg moet. De gemeente kan/wil dat niet handhaven dus kan iemand de hele dagen blijven staan. Voorlopig wordt ingezet op het extra plaatsen van 150 palen kriskras door de gemeente. De palen zijn niet van het type snelladen, dus hangen de meeste auto’s lang aan de kabel. Een tegenvaller voor de inwoners die vanuit huis/tuin hun auto voor de deur opladen. Totdat er meer palen zijn geplaatst gedoogt de gemeente de kabels die over de stoep liggen. Ook het zelf ingraven van kabels tussen de stoeptegels is dan verboden. De nieuwe palen hebben een geschatte levensduur van 7 jaar. Tegen die tijd heeft het rijden op waterstof misschien een grote vlucht genomen, zodat de palen overbodig worden.
Er is nog niet gesproken met de drie plaatselijke benzinestations of die snelladers gaan plaatsen. Met de toename van het aantal elektrische auto’s zal ook het aantal laadpalen worden uitgebreid. Het staat inwoners vrij om tijdens komende commissievergaderingen in te spreken en zo trachten raadsleden op onvolkomenheden te wijzen. Zodra er een stuk ter inzage wordt gelegd, kunnen inwoners ook nog schriftelijk bezwaar maken. Daarna volgt behandeling in de commissies en de gemeenteraad.
Foto: Laadpaal. Foto: Eric van Westerloo