Bij de overheid kun je steeds meer zaken digitaal regelen. Bijvoorbeeld belastingaangifte doen, een afspraak maken bij de gemeente of huurtoeslag aanvragen. Veel mensen weten dat niet of vinden dit moeilijk. Voor hen heeft Stichting Digisterker de digivaardigheidscursus ‘Werken met de e-overheid’ ontwikkeld. Bibliotheken helpen hiermee mensen op weg met de digitale overheid.
In deze cursus van vier lessen van ieder twee uur leren de cursisten DigiD aan te vragen, te activeren en te gebruiken. Zij krijgen ook alle stappen van het veilig zoeken, vinden en het aanvragen van de juiste overheidsinformatie uitgelegd. Daarnaast leren zij persoonlijke omgevingen, zoals Mijntoeslagen, Mijn SVB en werk.nl te gebruiken.
De cursus wordt gegeven door een mediacoach van de Bibliotheek ondersteund door een vrijwilliger. De Bibliotheek is op zoek naar mensen die willen helpen als ondersteuner. Deze vrijwilliger heeft affiniteit met internet en de e-overheidsdienstverlening en weet daar zelf goed de weg in te vinden. Ben je communicatief vaardig en heb je affiniteit met de doelgroep senioren, dan is de Bibliotheek op zoek naar jou. Om te mogen ondersteunen volg je een training van een dagdeel waarna je gecertificeerd bent.
Interesse? Mail jouw motivatie en CV naar sollicitaties@bibliotheekzuidkennemerland.nl