Kleur als aangekondigd thema voor een kunstexpositie zal de wenkbrauwen van de doorsnee museum en galeriebezoeker niet speciaal doen fronsen. Want doorgaans treft men kleur wel aan in schilderijen en werken in allerlei disciplines. Dat zelfs zwart en wit gewoon kleuren zijn hoeft tegenwoordig de meeste bezoekers van tentoonstellingen niet meer uitgelegd te worden. Het betreft een expositie over ervaring met en beleving van kleur in het kunstwerk. Een interessant uitgangspunt waardoor vermeden wordt dat de beeldend kunstenaars langdurig gaan uitweiden over aspecten als het technische effect en het instrumenteel gebruik van kleur in hun werk. Van dertien leden van de kunstenaarsvereniging KZOD zijn de komende weken in april werken in de historische Kloostergangen in het Stadhuis van Haarlem te bewonderen waarbij de ‘kleurrijke’ ontboezemingen van de beeldend kunstenaars zeker de moeite waard zijn.
Zeer doordacht zijn de overwegingen van Monique Dukker: over het gezamenlijk beeld als een weefsel van kleuren, hoe de diverse kleuren het totaalbeeld opbouwen en hoe zij er naar streeft een organisch geheel te creeeren. Enerzijds vergelijkbaar maar anderzijds toch weer heel anders is het verhaal van Olga van der Klooster (als specialist op het terrein van historisch kleurgebruik bij uitstek een kleurenkenner) waarbij zij zeer gedetailleerd de symbolische betekenis van kleuren in haar werk toelicht. Begrippen als verbinding, betekenis en weerkaatsing spelen daarbij een grote rol. En tevens het belang dat zij hecht aan ‘het licht’, niet allen in haar werk maar ook om haar heen. Van een geheel andere orde is de inbreng van Rob Clous: middels foto’s licht hij – stap voor stap – de totstandkoming van een kleurenets toe.
Met als toepasselijke titel: de geboorte van een kleurenets. Drie exposanten (Jacqueline van Rosmalen, Marja ten Hoorn en Connie Vlasveld) leggen een rechtstreekse link naar de natuur, de kleur groen duikt, naast de kleur bruin, in het werk van Jacqueline veelvuldig op waarbij zij groen associeert met begrippen als duurzaamheid en rust maar ook met vruchtbaarheid, wijsheid en hoop. Voor Marja is het simpel: groen betekent groei en energie. Connie licht in haar verhaal op subtiele wijze het gebruik en samenstellen van warme kleuren, variaties in violet, pasteltinten en speciaal licht in de avonduren in haar natuurschilderingen toe. Geheel afwijkend is het verhaal van Jacintha Reijnders, geen enkele kleur wordt door haar genoemd, het werken met kleur vergelijkt zij rechtstreeks met het componeren van een muziekstuk. Zoals zij toelicht: “Ik stel met kleuren een compositie samen met het streven de ogen te beroeren, waarbij elke kleur een emotie kan oproepen in een essentiele, evenwichtige samenhang.”
De dertien exposerende beeldend kunstenaars zijn: Mary Admiraal, Marja van Bezu, Christina Breevoord, Rob Clous, Monique Dukker, Marja ten Hoorn, Olga van der Klooster, Coby Kluitman, Jacintha Reijnders, Jacqueline van Rosmalen, Emilio Sanchez Diaz, Connie Vlasveld en Ellen Wolff. De tentoonstelling is in De Kloostergangen (Grote Markt 2) gedurende alle werkdagen (van 8.00 tot 17.00 uur) te bezichtigen vanaf woensdag 11 april t/m vrijdag 18 mei.
De opening wordt op vrijdagmiddag 13 april om 16.00 uur verricht door Pieter Berkhout, beeldend kunstenaar en docent aan de Kunstacademie Haarlem – Leiden. Met een muzikaal intermezzo van pianist Michiel Brinkmann. Zie ook www.kzod.nl
Beeld: werk van Monique Dukker.
Jan Reijnders