Menu

Skip to content

De Heemsteder | BloemendalerLogo

Het laatste nieuws uit Heemstede, Haarlem-Zuid, Bloemendaal en Bennebroek.

Menu

Skip to content
  • Home
  • Nieuws
    • Heemstede e.o.
    • Bloemendaal e.o.
    • Regio
  • ePaper
    • Heemsteder
    • Bloemendaler
    • Gemeente Heemstede
    • Gemeente Bloemendaal
    • Lijf & gezondheid
      • Lijf & gezondheid Magazine
    • Wonen.nl
    • ARCHIEVEN
  • Kabalen
    • Deze week
    • Opgeven
  • Familieberichten
  • Vacatures
  • Adverteren
    • Adverteren
    • Verkoopteam
  • Redactie
    • Uw tekst aanleveren
    • Redactieteam
  • Over ons
    • Contact
    • Bezorging
    • Ophaalpunten
    • Andere uitgaven
    • Vacatures
    • Voorwaarden
    • Privacy

Kwart slachtoffers online fraude meldt cyberincident niet

Door Redactie De Heemsteder | 3 mei 2022 | Geplaatst in Heemstede e.o., Regio

Heemstede/Bloemendaal – Wat doe je wanneer je slachtoffer wordt van cybercriminaliteit? Bijna een kwart van de slachtoffers doet niets. Dat blijkt uit onderzoek dat MarketResponse in opdracht van Univé uitvoerde. De representatieve steekproef liet zien dat een derde van de Nederlanders wel eens slachtoffer is geworden van cybercriminelen. Hoewel cybercriminaliteit grote impact kan hebben op je digitale veiligheid en privacy, liet 23 procent van de slachtoffers het voorval onvermeld. “Veel mensen blijken vaak nog onbewust onbekwaam wanneer het gaat om omgaan met cyberrisico’s”,  weet ethisch hacker Wouter Slotboom.

Cyberslachtoffers uit het onderzoek kregen met uiteenlopende vormen van cybercriminaliteit te maken. In de meeste gevallen (33%) ging het om internetoplichting, waarbij oplichters online een product te koop aanbieden maar deze niet leveren of een kapot of nepexemplaar opsturen. 22% werd slachtoffer van een datalek en bij bijna 20% van de respondenten die met cybercrime te maken kreeg, werd hun computer of netwerk gehackt. Identiteitsfraude, online afpersing (beide ruim 8%) en phishing (ruim 5%) maakten volgens het onderzoek de minste cybercrimeslachtoffers.

Bewuster van impact, maar nog altijd hetzelfde wachtwoord

Volgens ethisch hacker Wouter Slotboom zijn steeds meer mensen zich bewust van het fenomeen cybercrime en groeit ook het besef dat de impact om slachtoffer te worden verontrustend groot kan zijn. “Dat er online gevaren bestaan is inmiddels algemeen bekend, maar over hoe men gevaar loopt hebben veel mensen vaak nog geen idee”,  aldus de IT-veiligheidsexpert.

“Het argument “ik heb toch niets te verbergen” klinkt al wat minder, maar veel mensen zijn nog onbewust onbekwaam. Voor veel accounts gebruiken ze argeloos nog altijd hetzelfde wachtwoord. En vaak zijn de risico’s van openbare, onbeveiligde netwerken in cafés en op evenementen, waar cybercriminelen gemakkelijk hun slag slaan, onbekend. Laat staan dat men weet wat te doen als dat gebeurt.”

Geen melding betekent bijna altijd dat ook geen actie ondernomen wordt, weet Slotboom. “En dan weet je zeker dat de schade niet hersteld gaat worden. Maak daarom altijd melding bij de politie, Meld Misdaad Anoniem of een gespecialiseerde cyberhulpdienst.

“Snel de computer uit!”

Toch zegt een meerderheid van de respondenten actie te zullen ondernemen, mocht het misgaan. Gevraagd naar wat ze zouden doen in het geval ze per ongeluk een neplink zouden aanklikken waardoor een cybercrimineel toegang krijgt tot digitale bestanden, zegt bijna de helft (47%) gelijk de politie te bellen om aangifte te doen. 30% schakelt een expert in om de data nog te redden. Maar liefst 13% hoopt – ‘helaas tevergeefs’, aldus Slotboom – dat de problemen ongedaan worden door snel de computer uit te zetten. Volgens de cyberexpert heeft online confronteren van de crimineel waar 3% voor kiest evenmin ‘en mogelijk zelfs een averechts’ effect, terwijl hij ook het betalen van de crimineel waar 1% van de Nederlanders toe bereid is afraadt.

Gevolgen jarenlang voelbaar

“De gevolgen kunnen jarenlang voelbaar zijn”, waarschuwt Slotboom. “Ik ken een geval van identiteitsdiefstal waarin het slachtoffer buiten zijn wil en invloed twee panden met een hennepkwekerij op zijn naam kreeg, nadat cybercriminelen een kopie van zijn paspoort uit zijn mail stalen. Hoewel de rechtbank zijn slachtofferrol in de zaak heeft erkend, heeft de man de grootste moeite om een bankrekening, verzekering of hypotheek te kunnen afsluiten. In diverse systemen staat hij namelijk nog steeds als fraudeur vermeld en het kost hem al acht jaar om dat gewijzigd te krijgen.”

Nadruk op preventie

Hoewel Slotboom benadrukt dat het voorbeeld een extreme uitzondering is, adviseert hij vooral eens stil te staan bij wat je kunt verliezen. “Bedenk eens welke informatie er allemaal in je mail opgeslagen ligt en vraag je dan eens af of het slim is hier een kopie van je paspoort te bewaren”,  aldus Slotboom, die verder ‘niet genoeg kan benadrukken’ dat preventie meer aandacht verdient.

“Ga vandaag nog aan de slag met het gebruik van een goede firewall, een virusscanner en tweestapsverificatie voor toegang tot mail, apps en social media. Kleine stappen, maar ze kunnen je zoveel ellende besparen.”

Foto: Kwart slachtoffers meldt cyberfraude niet. Bron en foto: Univé.

Andere berichten

Minder autobranden tijdens jaarwisseling, meeste auto’s in brand in de Randstad→

Stijging aantal autobranden in Nederland ondanks rustige jaarwisseling→

Diploma’s voor eerste Junior Cyber Agents in Heemstede→

Dat wordt genieten op BeleefHeemstede1909→


Recent nieuws

  • Dat wordt genieten op BeleefHeemstede1909
  • Sloepentocht, loterij, veiling en andere activiteiten voor goed doel
  • Tennis houdt Jan van de Sande jong
  • ‘HER-VORMD’ wordt onthuld in Oude Kerk
  • Ontdek de vier seizoenen van Nationaal Park Zuid-Kennemerland
  • Van betongrijs naar vrolijk speels: nieuw schoolplein Aloysiusschool
  • 150 meter aardbeienslof van Patisserie Leek
  • Beachfestival op zonovergoten strand
  • Bankje geplaatst ter nagedachtenis aan Robin Smit uit Bennebroek
  • Glaskunstwerk onthuld vanwege 400 jaar Oude Kerk
  • Raadslid Celmo Vidal Queta racistisch bejegend 
  • Voormalige tennistoppers vrijdag 4 juli naar Heemstede
  • ‘Ouderen weten weg naar Mediacafé te vinden’
  • Vijftig jaar Model Auto Club Heemstede
  • Plein1 Koor brengt vrolijke noot
  • Veteranen in het zonnetje
  • De Bloemendaler strijkt neer bij Golfclub Mariënweide
  • Kruidentuin Houtvaartkade officieel geopend
  • Tuinvereniging Bennebroek heet je welkom met een ijsje
  • XXL Feest voor jongste leden Reddingsbrigade
Job in de Regio

Edities

  • Bloemendaal e.o.
  • Heemstede e.o.
  • Regio
  • Zakelijk-Nieuws-Landelijk

Zoeken

Heemstede e.o.

Live webcam milieustraat HeemstedeLive webcam milieustraat Heemstede

Bloemendaal e.o.

Live beachcam strand BloemendaalLive beachcam strand Bloemendaal

Onze ophaalpunten

Ophaalpunten Heemsteder|Bloemendaler

Onze uitgaven

Nieuwe Meerbode editie Aalsmeer HC nieuws Noord | Zuid
Nieuwe Meerbode editie De Ronde Venen Amstelveens Nieuwsblad
Nieuwe Meerbode editie Uithoorn Jutter | Hofgeest
Castricummer Heemsteder
Weekblad voor Ouder-Amstel Bloemendaler
Lijf & gezondheid Job in de Regio
WONEN.nl  
VerspreidNet

Heemsteder | Bloemendaler
Zeeweg 191
1971 HB IJmuiden
023-8200170
info@heemsteder.nl
info@bloemendaler.nl

 

Heemstede, Bloemendaal, Bennebroek, Vogelenzang, Overveen en Aerdenhout

 
 

Contact
Andere uitgaven
Bezorgklacht
Ophaalpunten
Vacatures
Voorwaarden
Privacyverklaring

 

© De Heemsteder Uitgevers B.V.

Menu

Beheer cookie toestemming
Deze website maakt gebruik van cookies en soortgelijke functies voor verwerking van informatie over uw eindapparaat en persoonlijke gegevens. Dit omvat integratie van inhoud, externe diensten, elementen van derden, statistische analyse, gepersonaliseerde reclame en sociale media. Toestemming is vrijwillig en kan op elk moment worden ingetrokken via het pictogram linksonder.
Functioneel Altijd actief
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt. De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door je Internet Dienst Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Bekijk voorkeuren
{title} {title} {title}