“Veel mensen eten bij een dieet te weinig”

FacebookTwitterWhatsAppEmail

Hij was dat jochie dat gepest werd op school. Te dik! Hij werd overgeslagen bij het kiezen van teams bij potjes voetballen, behalve bij rugby want daar konden ze een dikkerd wel gebruiken. Hij probeerde bijna alle sporten maar kwam uiteindelijk terecht bij taekwondo. Zijn lichaam bleek heel geschikt te zijn om iemand te raken met de voet. Hij was inmiddels 1,96 meter en heel slank. Met taekwondo haalde hij zelfs goud op het podium. Hij had de nodige afvalperikelen meegemaakt en na een lelijke blessure in 2014 zich gaan concentreren op het begeleiden van de jeugd en het coachen van het wedstrijdteam. In dit proces is hij steeds meer advies gaan geven aan het team over voeding voor, tijdens en na de wedstrijden om een zo optimaal resultaat te behalen uit het lichaam.

Omdat hij zelf minder intensief kon trainen en zijn eetpatroon iets liet vieren, kwamen de kilo’s er snel aan, de 90 kilo zat er zo aan. In de zomer van 2015 wilde hij , net zoals de leden van “Afvallen met Nederland”, zijn levensstijl veranderen. Hij viel 8 kilo structureel af door een veel gezondere manier van leven er op na te houden. Het veranderen van levensstijl en eetpatroon is uiteindelijk de doorslaggevende succesfactor geweest en niet per se het sporten. Bij taekwondo heb je te maken met gewichtsklassen, het juiste gewicht een belangrijk onderdeel zonder dat je veel kracht verliest. Zijn ervaring en het door “Afvallen met Nederland” ontwikkelde dieet- programma heeft hij nu samengevat in het boek.

Dit praktische dieet is gebaseerd op een koolhydraatarm en eiwitrijk eetpatroon, dat zal helpen om op een verantwoorde manier gewicht te verliezen. Veel mensen eten bij een dieet te weinig. Jeroen zorgt in zijn boek Afvallen met Nederland dat je op een gewone manier blijft eten.

Hij vertelde zaterdagmiddag bij Blokker Boekhandel aan omstanders dat veel bruin brood gewoon wit was maar een kleurtje heeft gekregen. Ziet er gezonder uit, maar volkoren is gezonder. Suiker? je hebt het in vele keuren, allemaal hetzelfde. Frisdranken zijn erg joh, zelfs fruit zelf uitpersen geeft nog een hoop suiker. Neem water! Jeroen laat je ook bewegen, op maandag, woensdag en vrijdag en laat je trainen vanaf 15 minuten, maar hij geeft er ook een motivatie bij. Hoe moeilijk de eerst drie weken zijn. Verleidingen komen steeds vaker langs. Je omgeving moet medewerking geven, begrip, zeker als je thuiskomt en er staan frikandellen met patat op tafel. “Afvallen met Nederland” heet hier nu “Afvallen met Heemstede”, moet lukken.

Ton van den Brink