24 januari: Lijken vrome moslims en christenen op elkaar?

FacebookTwitterWhatsAppEmail

Iedereen is welkom op de bijeenkomst van dinsdag 24 januari die de Protestantse Gemeente Heemstede organiseert over over moslims en christenen. De bijeenkomst begint om 20.00 uur in de Pauwehof, Achterweg 19, Heemstede (achter de Oude Kerk) en de entree bedraagt €5. De moskeeën in Haarlem zijn ook voor deze avond uitgenodigd.

De meeste mensen bezoeken zelden een kerk of moskee, althans in eigen land. Religie heeft aantrekkingskracht verloren en veel overgebleven gelovigen voelen velen zich niet meer betrokken bij een officieel instituut. Toch gebeuren er wel degelijk interessante dingen op religieus terrein. Daan Beekers, antropoloog aan de universiteit van Utrecht, heeft onderzoek gedaan onder overtuigde, jonge moslims en christenen en komt daar op 24 januari over vertellen.
De islam heeft een vaste plaats veroverd in onze samenleving. Toch blijft het voor veel Nederlanders een vreemde religie. Daan Beekers trok intensief op met een groep jonge, soennitische moslims (18-28 jaar) en werd getroffen door de grote toewijding aan hun geloof. Hij zag geen secularisatie en hun moskeebezoek nam zelfs toe. Vormt deze jeugdige vroomheid een uitzondering in ons geseculariseerde land?
Voor een antwoord op die vraag heeft Beekers zijn groep moslims vergeleken met een aantal even overtuigde christenen uit dezelfde leeftijdsgroep. Deze christenen behoren tot de rechter vleugel van protestants Nederland. Beide groepen zijn minderheden. Het gangbare vooroordeel wil dat orthodoxe christenen niet meer in deze tijd passen, al maken ze wel deel uit van de Nederlandse samenleving. En moslims zouden potentieel gevaarlijk zijn als een kracht van buitenaf. Zouden beide groepen toch niet op elkaar kunnen lijken?
Beekers liep mee met Koranlessen en Bijbelstudies en hield een groot aantal interviews. Hij ziet veel overeenkomsten. Beide groepen staan in hun streven naar een persoonlijk en authentiek geloof voor vergelijkbare uitdagingen van onze moderne, seculiere cultuur. Zij werken hard, proberen carrière te maken en draaien dus volop mee in de moderne samenleving. Maar zij voelen zich schuldig als ze daardoor te weinig tijd hebben voor bijvoorbeeld gebed. Beide groepen voelen zich ook aangetrokken tot vernieuwing, wat voor de christenen een keuze betekent voor de evangelische beweging.
Beekers komt vertellen over zijn ervaringen onder deze twee groepen. Hij denkt dat ze meer met elkaar gemeen hebben dan wij denken. Een christelijke jongere is het daar (op internet) wel mee eens, maar een jonge moslim stelde: ‘Ik denk niet dat Beekers daarmee gelijk heeft, want de meeste Nederlanders blijven ons toch gewoon als vreemden zien.’ Zou dat waar zijn?

Op de foto: moskee in Haarlem.